2012/04/11

Kebangkitan Rakyat Syria Bhgn 1: Fakta Umum dan Kronologi Ringkas


Fakta Umum Syria

1) Sejarah Ringkas Syria Moden

Selepas Perang Dunia Pertama, Perancis menjajah Syria, bekas kawasan Turki Uthmaniyah sehingga tahun 1946. Pada Februari 1958, Syria bergabung dengan Mesir menjadi Republik Arab Bersatu, tetapi hanya bertahan sehingga September 1961 sahaja. Pada November 1970, Hafiz al-Asad daripada Parti Sosialis Baa’th dan minoriti Alawi berjaya menguasai Syria secara coup d’etat. Semasa Perang Arab-Israel 1967, Israel merampas Bukit Golan. Pada Julai 2000, Bashar al-Asad menggantikan ayahnya sebagai Presiden setelah kematiannya sehingga kini.

2) Geografi

Timur Tengah, bersempadankan Laut Mediterranean, Turki, Iraq, Jordan, Israel dan Lebanon.

Peta Syria
3) Sosial

Penduduk       : 22.7 juta
Etnik               : Arab 90.3%, Kurdis, Armenia dan lain-lain 9.7%
Agama            : Sunnah wal Jamaah 74%, Syiah (Alawi, Druz) 16%, Kristian 10%, Yahudi (komuniti kecil di Daq, al-Qamishili, dan Aleppo)
Negeri             : 14 – Al Hasakah, Al Ladhiqiyah (Latakia), Al Qunaytirah, Ar-Raqqah, AsSuwayda’, Dar’a, Dayr az Zawr, Damshiq (Damascus), Halab, Hamah, Homs, Idlib, Rif Dimashq (Pinggiran Damsyiq), Tartus.

4) Ekonomi

Unit kewangan   : 1 paun Syria = 100 piastres
Industri               : Petroleum, Gas Asli, Pertanian, Pelancongan
PNK per kapita  : US $ 2,790 [Malaysia: US $ 8,373]

5) Politik

Syria diperintah oleh Parti Baa’th. 84% daripada posisi kepimpinan rejim Asad dipegang oleh kaum keluarga Asad yang terdiri drpd 3 keluarga besar, 6% daripada posisi tersebut pula daripada kaum ajam dan 10% lagi drpd golongan kuffar. Tiada posisi bagi ahli sunnah wal jamaah.

Kebangkitan Syria

Antagonis
·        Bashar al-Asad
·        Syiah Alawi
Bashar al-Asad
·        Rusia
·        China
·        Iran
·        Israel
·        Hizbullah

Protagonis
·        Majoriti (95%) rakyat Syria
·        Tentera Pembebasan Syria (Free Syrian Army): Kumpulan ketenteraan rakyat Syria
·        Majlis Kebangsaan Syria (Syrian National Council): Pakatan pembangkang Syria & kerajaan dalam buangan
·        Jawatankuasa Koordinasi Tempatan Syrian (Local Coordination Committees of Syria): rangkaian wartawan Syria

Figur Utama Kebangkitan

1) Ulama’:
·        Syeikh Abul Huda
·        Dr. Yusuf al- Qaradawi
·        Adnan al-Aroor

2) Kanak-kanak:
·        Hamza al-Khateeb
·        Hamzah Bakur

3) Pemimpin:
·        Burhan Ghalioun (Pengerusi Majlis Kebangsaan Syria)
·        Riad Mousa al-Asaad (bekas Kolonel Tentera Udara Syria dan menjadi Komander Tentera Pembebasan Syria pada Julai 2011)

4) Aktivis:
·        Ibrahim Qashoush (Penulis lirik lagu protes)
·        Haitham al-Maleh (Bekas Hakim)


Kronologi Ringkas Kebangkitan Rakyat Syria

2011 Mac – Permulaan Revolusi Syria

Lebih 15 kanak-kanak lelaki (berumur 10-15 tahun) yang menconteng graffiti di bangunan sekolah: “As-Shaab Yurid Iskaat el Nizam! (Rakyat Mahu Menjatuhkan Rejim!)”. Akhirnya mereka ditangkap oleh pasukan keselamatan Syria, dipenjara, diseksa, dicabut kuku kaki dan tangan, dan dicabul. Salah seorang kanak-kanak itu telah meninggal dan keluarga beliau meminta mayat kanak-kanak itu serta meminta kanak-kanak yang lain dilepaskan. Tetapi kerajaan telah meletakkan syarat jika kanak-kanak tersebut ingin dilepaskan, mereka perlu memberi wanita-wanita dikalangan mereka untuk dinikahi oleh puak-puak kerajaan ini. Perkara ini merupakan sesuatu yang menghinakan, lantas berlakulah kebangkitan rakyat di Syria.


Setiap hari Jumaat akan diadakan demonstrasi besar-besaran dengan pelbagai nama spesifik bagi menyampaikan mesej: Jumaat Khalid al-Walid, Jumaat Kemenangan, Demonstrasi “Hari Maruah” yang diadakan di Damsyik menuntut pembebasan tahanan politik. Kira-kira 35 orang telah ditangkap. Pada satu perhimpunan “Hari Kemarahan” di bandar selatan Dar’a, pasukan keselamatan menembak mati beberapa orang awam, lalu mencetuskan rusuhan ganas dan lebih banyak kematian penduduk awam.

Kerajaan mengumumkan beberapa langkah pendamaian dan membebaskan puluhan tahanan politik dalam usaha untuk mengurangkan tentangan. Presiden Assad menafikan kezaliman kerajaan, dan menuduh penunjuk perasaan sebagai ejen-ejen Israel dan Amerika (kenyataan sama yang diguna pakai oleh Hosni Mubarak dan Muammar Gaddafi).

2011 April – Akta Darurat (sejak 1963) ditarik balik.

2011 Mei – kereta kebal tentera memasuki Dar’a, Banyas, Homs dan pinggir bandar Damsyik dalam usaha untuk menghancurkan protes anti-rejim.

Amerika Syarikat mengetatkan sekatan sebagai respons kepada tindakan zalim kerajaan Syria ke atas penunjuk perasaan. Kesatuan Eropah mengikuti langkah yang sama.

Presiden Assad mengumumkan pengampunan bagi tahanan politik.

2011 Jun – Kerajaan berkata bahawa 120 anggota pasukan keselamatan telah dibunuh oleh “pemberontak bersenjata” di bandar barat laut Jisr al-Shughour. Tentera mengepung bandar dan lebih daripada 10,000 orang melarikan diri ke Turki.

Presiden Assad berikrar untuk memulakan “dialog nasional” berkenaan reformasi.


2011 Jun – Pemerhati nuklear IAEA memutuskan untuk melaporkan Syria kepada Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atas dakwaan program rahsia nuklear reaktor program. Perumahan struktur reaktor yang dikatakan telah musnah dalam serangan udara Israel pada tahun 2007.

2011 Julai – Presiden Assad memecat gabenor wilayah utara Hama selepas demonstrasi besar-besaran di sana, akhirnya menghantar tentera untuk memulihkan keadaan pada dengan mengorbankan nyawa orang awam.

Berpuluh-puluh aktivis pembangkang bertemu di Istanbul untuk membentuk pakatan pembangkang.

2011 Ogos – Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama dan sekutunya menyeru kepada Presiden Assad untuk meletak jawatan.

2011 Oktober – Majlis Kebangsaan Syria (Syrian National Council) yang baru dibentuk mengatakan bahawa ia telah menjalinkan satu pakatan bersama aktivis pembangkang dalam dan luar negeri.

Rusia dan China menggunakan kuasa veto bagi menghalang resolusi PBB mengutuk Syria.

2011 November – Liga Arab mengundi untuk menggantung Syria, menuduh ia gagal untuk melaksanakan pelan damai Arab. Pada minggu seterusnya, Liga Arab mengundi untuk mengenakan sekatan ekonomi.

Tentera Pembebasan Syria (Free Syrian Army) menyerang pangkalan tentera berhampiran Damsyik dalam serangan yang paling berprofil tinggi sejak protes bermula.

Penyokong kerajaan menyerang kedutaan asing di Syria.


2011 Disember – Angka kematian sudah meningkat lebih 5,000, diumumkan PBB.
Syria bersetuju untuk inisiatif Liga Arab yang membenarkan pemerhati Liga Arab datang ke Syria.

Pengeboman berkembar di luar bangunan keselamatan di Damsyik membunuh 44. Pembangkang mengesyaki serangan dilaksanakan kerajaan.

Ribuan penunjuk perasaan berhimpun di Homs untuk menyambut pemerhati Liga Arab.

TV milik kerajaan melaporkan lebih daripada 700 tahanan dibebaskan.

2012 Januari – Pengeboman berani mati membunuh 26 orang di Damsyik. Kerajaan berjanji akan menyerang balas secara kuku besi.

Liga Arab menggantung misi pemantauan kerana keganasan yang semakin teruk.

2012 Februari – Homs yang dihujani bom rejim Bashar al-Asad, Baba Amr antara kawasan yang paling terjejas.

Draf Resolusi Majlis Keselamatan PBB ke atas Syria disekat oleh Rusia dan China.

Dua buah kapal perang Iran berlabuh di Syria.

Bersambung ke Bahagian 2...

Sumber:

1 comments:

Unknown said...

Boleh tahu sumber rujukan artikel syria ni