2012/04/10

Virtual Piano

Assalamualaikum wbt. Apa khabar?

Sejak akhir-akhir ni, saya selalu meluangkan masa sejenak untuk membuka laptop, connect broadband, buka facebook, check email, and last but not least playing the virtual piano. Best sebenarnya buat benda-benda macam ni especially piano tu. Saya yakin mungkin ada yang tak pernah tahu atau dengar apa itu virtual piano. Jadi, post saya kali ini berkisar tentang sejenis online instrument yang dinamakan virtual piano.

Real Piano
Dalam bahasa mudah, virtual piano bermaksud piano maya. Kita bermain piano di alam maya, iaitu di internet melalui PC, bukan dengan menekan key-key piano yang sebenar tetapi dengan menekan keyboard yang telah tersedia bersama PC atau laptop.

Apa yang best sangat main virtual piano ni? Bagi orang-orang yang sangat meminati music terutama piano tapi tak mampu nak beli real piano atau nak masuk kelas piano atau pendek kata tidak mempunyai instrument piano, bolehlah melepaskan keinginan dengan cara ni. Bunyi yang dihasilkan oleh virtual piano ni boleh dikatakan 99% sama dengan real piano. Cuma yang menjadi kekurangannya ialah, key yang terdapat dalam virtual piano tidaklah sebanyak real piano.

Disebabkan bunyi yang dihasilkan oleh virtual piano ni hampir sama dengan real piano, music yang dimainkan juga sedap bunyinya. Lagu penuh pertama yang saya berjaya mainkan ialah Titanic versi mudah dan lagu kedua Song of The Secret Garden. Best!

Virtual Piano
Kat mana nak cari virtual piano ni? Bagi yang nak try, saya sarankan anda ke laman web http://www.virtualpiano.net/. Setakat ni inilah yang paling best bunyinya dan paling banyak key yang saya jumpa di internet. Kalau ada sesiapa yang terjumpa mana-mana website yang lebih best, ayuh kongsikan dengan saya. Virtual piano yang saya bagi di atas tak perlu dimuat turun, hanya mainkan terus di laptop.

Dalam website ni juga ada disertakan beberapa simple music sheet tapi tak banyak pun. Kalau nak dapatkan lebih banyak virtual piano music sheet, boleh cuba di https://www.facebook.com/VirtualPiano atau http://virtualpianosheet.blogspot.com/ atau search sahaja melalui Google.

Lagi satu tip untuk anda. Sekiranya anda ingin menjimatkan kos online broadband tapi still nak main virtual piano ni, anda cuma perlu buka website virtual piano tu, kemudian disconnect broadband. Tapi bunyi yang dihasilkan berkemungkinan akan jadi lambat sikit.

p/s: Nak main tu janganlah sampai melalaikan pula ye.

Selamat Mencuba! ^__^

1 comments:

sinichi kudo said...

kak kim, gane nak buh gadget yg akk ad kat desktop lappy :)