2013/02/10

TAK JAUH tapi LAMA GILA!



Bismillahirrahmanirrahim.

09 Februari 2013

10.35 malam
Saya buka laptop, prepare item-item yang diperlukan untuk satu mesyuarat yang nak dibuat esok.

11.43 malam
Mata dah mengantuk sangat2 dah, sampai terlelap depan laptop.

11.46 malam
Habiskan ayat terakhir, save file, dan shut down.

11.47 malam
Letak kepala teruih tidoq lena.

12.02 pagi
Tiba-tiba terjaga sebab terkejut dengar bunyi letupan kuat. Bunyi apa??

Sepang Gold Coast
Hari ni hari sambutan Tahun Baru China bagi mereka yang beragama Buddha. Kebetulan kali ni cuti lama sampai empat hari, jadi saya buat keputusan untuk balik ke rumah kakak di Sg. Pelek, kat area Sepang.

Saya bertolak dari CFS pukul 11.00 pagi, naik bus, LRT sampai ke KL Sentral. Dari KL Sentral pula ambil bus ke LCCT sebab kakak dah janji nak ambik dari sana saja, sebab dia kerja kat situ dan hari tu dia kerja separuh hari.

Dah sampai, kami pi makan, shopping sikit, pastu teruskan perjalanan balik ke rumah. Sampai di satu tempat, lebih kurang 4 km lebih lagi nak sampai, ada traffic jam pulak. Panjang giler kereta beratur sebab kat situ jalan satu lorong ja.

Tunggu punya tunggu, nampakla ada beberapa kereta yang lalu dari arah bertentangan buat isyarat kata ada kemalangan kat depan tu, pastu kereta tak boleh lalu, dan depa suruh patah balik ikut laluan lain. Waktu tu dalam pukul 4.00 petang macam tu.

Time tu rasanya kemalangan tu baru ja berlaku sebab kami sempat mula beratur dekat tengah2 line, taklah jauh sangat dari puncanya. Tapi disebabkan rasa lapaq yang amat sangat dan waktu tu tak solat Zohor lagi, kami buat pusingan U, pi cari masjid nak solat dan isi perut dulu.

Dah lama makan, sampai perut dah tak boleh nak isi lagi dah sebab penuh sangat2, kami teruskan perjalanan. Waktu tu dah pukul 7.00 malam. Kami ikut laluan yang sama ja la sebab memang tu jalan yang paling dekat nak sampai rumah.

Jalan punya jalan, ingatkan traffic dah ok, tengok2 jam tu tak habis lagi. Disebabkan dah dekat nak malam, kami proceed ja guna laluan tu walaupun keta memang sangat banyak dan dok beratur panjang sampai ke belakang.

Dengan penuh kesabaran, kami harungi jugak ujian tu dan akhirnya Alhamdulillah sampai di rumah lebih kurang pukul 9.00 malam. Kalau nak diikutkan masa perjalanan saya dari keluar CFS sampai ke rumah tu, rasanya dah lebih dari cukup sama perjalanan dari KL ke rumah terchinta di Kedah.

Hmm…mandi, makan, solat, mengaji, tengok tv sat sampai dah mengantuk. 10.30 malam naik atas, masuk bilik, prepare untuk meeting online esok sampai terlelap, tidoq sat, pastu tiba-tiba terjaga. Pasai apa pulak dah?

Sebenaqnya saya terkejut dengaq bunyi letupan yang saaaangat kuat dan baaaanyak di sekeliling rumah ni. Maklumlah kawasan perumahan 1Malaysia, esok pula Tahun Baru China. Jadi jiran2 pakat dok bakaq mercun dan bunga api la.


Disebabkan rumah depa tu dekat2 saja dan ramai pula, macam2 bunyi dan kekuatan yang saya dengaq. Macam mana nak lena. Jadi saya mangkit sat, zikir2 sikit, lebih kurang qiamullail la, baguih jugak depa buat saya terjaga. Hehe.

Pastu ingatkan nak sambung tidoq sebab baru ja tidoq dalam 15 minit macam tu. Tapi bertambah rancak la pulak depa ni. Saya pun buat la post ni. Sebenaqnya bukan nak cerita pasal ni saja. Ada lagi ibrah lain yang saya nak kongsi.

Bila suasana macam ni, saya tak boleh tidoq 1) disebabkan bunyi yang kuat. 2) tiba-tiba saya rasa macam tak selamat. Agak2nya lah, macam ni lah kot apa yang saudara2 seIslam kita di negara2 yang bergolak rasa kan?


Sentiasa dalam ketakutan, kerisauan. Bila saya dengaq bunyi2 mercun ni saja pun dah rasa ketaq, apatah lagi depa yang dengaq bunyi2 bom betoi, senjata api, kereta kebal, jet pejuang. Mesti lagi gerun kan.

Pastu bayangkan jika kita alami apa yang depa sedang alami sekarang. Mungkin kita pun akan berada dalam ketakutan dan kerisauan jugak.

Saya bukan nak mendoakan kita jadi macam tu, na’uzubillahi min zalik. Tapi saya nak kita hayati keamanan yang Allah bagi pada kita rakyat Malaysia ni sebab tak mustahil nikmat ni Allah tarik balik suatu hari nanti.

Bila kita ni diberi nikmat macam ni, kita selalu lupa. Kononnya semua ni adalah hasil usaha kita sendiri sedangkan yang mengurniakan semua ni adalah Allah SWT. Dia cuma bagi pinjam keamanan ni pada kita semua.

Saya tak nafikan ada yang sedar dan bersyukur, tapi tak sedikit yang lupa dan kufur pada nikmat ni. Cuba lihat apa yang masyarakat hari ni buat. Gejala negative berlambak2, hiburan melampau2, maksiat berleluasa, kes zina meningkat saban tahun. Ni lah antara tanda kita tak bersyukur dengan nikmat ni.

hiburan melampau
anak haram bercambah

Saya bukanlah baik sangat nak cerita pasal ni, tapi sekurang2nya saya ada kesedaran, dan saya nak semua orang sedar jugak akan hakikat kebenaran ni.

Allah Ta’ala boleh ja nak bagi bala’ pada kita, tapi Dia msih sayangkan kita, dan kita pulak mestilah tak mau dapat bala’ kan? Andai ada ramai ulama’ sekalipun kat sesebuah tempat tu, tapi jika masih ada orang yang kufur, Allah akan turunkan jugak bala’ pada tempat tersebut jika Dia kehendaki.

tsunami di acheh 2004

Saya tak suka nak cerita panjang2, cukuplah sekadar 2 page dalam MS Word ni, dengan harapan ada yang sedar dan bersyukur dengan nikmat kemanan dan kelapangan yang Allah bagi ni.

Berbalik pada isu saudara2 seIslam kita yang dok perang di luaq sana tu, jomlah kita elakkan dari guna barang2 dari syarikat yang menyokong mereka yang menindas masyarakat Islam di negara2 tersebut.

Antara syarikat yang saya dengaq kawan2 yang pi satu forum di kampus baru2 ni habaq ialah McD, KFC, Nestle, dan L’Oreal. Betoi la kot macam ni eja dia.


Dan sama2 lah kita doakan saudara2 kita di sana agar kuat dan tabah, dan doakan moga Islam akan mencapai kemenangan sehingga dapat mengembalikan Khilafah Islamiyah yang dah lama jatuh sejak tahun 1924 lagi. TAKBIR!!!

1.20 pagi
Save file, sambung tidoq. /[*(^_^)*]\

3 comments:

Siti Sabariah Hashim said...

ye saya pun pernah terfikir benda yang sama bila bunyi mercun meletup masa sebelum subuh hari tu, saya sorang je jalan2 nak g masjid.. org lain saya x kenal pun pas tu BOOOMMMM!!!!!!!! sungguh ingat perang ke ape time tu! terkejut gila! sakit dada.

Hakimah Ismail said...

itulah..hmm kalau kene bom sebab perang boleh la jugak masuk kategori syahid fi sabilillah..tapi kalo kene bom sebb main mercun, nak masuk kategori apa pulak? syahid fi sabili ______??

Ilham said...

Good cik Kim