2011/12/13

Mata Berkedip-kedip

Alhamdulillah saya diberi kesempatan sekali lagi oleh Allah SWT untuk mencoretkan ilham di blog ini. Begitu juga anda, masih diberi kesempatan lagi sekali untuk menatap dan membaca pos saya pada kali ini.

Tajuk ini mungkin menarik minat anda untuk mengetahui dengan lebih mendalam tentang sesuatu yang pernah atau biasa kita alami. Fenomena mata berkedip-kedip ini dipercayai oleh kebanyakan orang mempunyai maksud dan petanda yang tersendiri.

Jika mata kanan berkedip, alamatnya ada sesuatu yang baik akan berlaku dan begitu juga sebaliknya jika mata kiri berkedip, alamatnya ada sesuatu yang buruk akan menimpa kita. Petanda ini pula bergantung kepada kekuatan dan kekerapan kerdipan mata. Jika berkali-kali bermakna sesuatu yang besar akan berlaku dan jika hanya beberapa kali bermakna konsekuensinya hanyalah kecil.

Aduh…macam-macam dakwaan dan pendapat yang dibuat. Petanda-petanda ini sebenarnya telah diperkenalkan oleh nenek moyang kita pada zaman dahulu. Namun pada hakikatnya, sehingga hari ini belum ada penemuan saintifik mahupun logik yang boleh mengesahkan kebenaran dakwaan tersebut. Mungkin faktor kebetulan menyebabkan kepercayaan ini masih bertahan dalam jiwa masyarakat sehingga ke hari ini.

Kalau anda berhajat untuk mengetahui tentang maksud tersirat yang telah diperkenalkan oleh orang tua-tua zaman dahulu berkenaan hal ini, anda telah tersalah arah. Saya tidak akan menceritakan tentang mitos dan kepercayaan yang mungkin boleh dianggap sebagai karut itu di sini.

Sebenarnya, selalu juga orang menanyakan perkara ini kepada saya. Jawapan saya mudah.

“Apa maksud kalau mata kiri berkedip-kedip?” tanya seorang kenalan.

“Mungkin...Something bad will happen.”

Sunyi.

“Tapi tak jugak. Kadang-kadang tu takdak apa pun. Dan kalau ada pun tak semestinya benda yang besaq. Kadang-kadang benda kecik pun buleh jadi. Sakit perut ka. Takdak apa aih..”

Sunyi lagi.

“Doa ja lah. Doa kat Allah minta jauh dari benda-benda yang tak elok ni.”

Pandangan peribadi saya, mungkin ada juga kebaikannya Allah ciptakan mata kita ada masanya berkedip-kedip dan nenek moyang kita memperkenalkan kepercayaan terhadap petanda yang bakal berlaku.

Sebenarnya ia akan membuatkan diri kita kembali dekat dan bergantung harap kepada Allah SWT agar tidak diuji dengan sesuatu yang tidak mampu kita hadapi. Betul atau tidak? Bila mata kiri berkedip, kita biasanya akan bermuhasabah diri dan memohon bersungguh-sungguh kepada Allah moga terhindar dari perkara-perkara yang tidak diingini.


Maksudnya: Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir". (Al-Baqarah 2:286)

Kalau anda masih rasa risau sangat, tidur je terus. Senang citer. Hehe..

Barang bagus tak semestinya baik untuk kita. Lihatlah sekeliling dengan minda yang positif dan optimis. Selamat malam. \(^_^)/

0 comments: