2011/12/31

DIARI - APA FUNGSINYA?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum wbt.

Apa khabar iman? Sihat? Kalau sihat, alhamdulillah.

Apa itu diari? Apa yang ada pada diari? Anda punya diari? Apa yang anda tulis dalam diari? Banyaknya ‘diari’!

Di ambang tahun baru ini, saya nak berkongsi beberapa perkara menarik berkenaan fungsi dan kepentingan sebuah buku yang diberi nama ‘diari’.


 1.      Menulis catatan peristiwa/kenangan harian.

Diari sememangnya sinonim dengan catatan peristiwa/kenangan harian. Setiap peristiwa suka, duka, sedih, gembira, bosan dan sebagainya disimpan dalam sebuah diari. Pada setiap penghujung hari, si penulis akan mencatat segala yang berlaku seharian. Biasanya diari yang digunakan untuk tujuan ini berada di sisi katil si penulis atau mungkin juga di bawah bantal dan pennya juga lengkap disisipkan bersama diari tersebut. Fungsi ini tak perlu saya perjelaskan lagi kerana anda pasti pernah walaupun sekali mempunyai dan menulis diari.

2.      Mencatat appointment atau perkara penting.

Fungsi kedua ini layak digandingkan dengan golongan yang mempunyai jadual harian/mingguan yang agak padat. Seperti saya juga mungkin. Biasanya golongan ini terdiri daripada mereka yang berkerjaya dan berkeluarga. Cara ini amat membantu mereka dalam merancang masa dengan baik dan teratur. Diari jenis ini biasanya akan dibawa ke mana sahaja oleh si penulis.

3.      Buku nota.

Ada juga yang menjadikannya sebagai buku nota setelah merasakan bahawa ia tidak pernah digunakan atau banyak sekali mukasurat yang belum terisi. Seingat saya, saya belum pernah menggunakan cara ini kerana berasa kekok untuk menulis pada ruang yang diselangi dengan tarikh dan jam.

4.      Hadiah hari lahir.

Saya masih teringat kenangan sewaktu kecil dahulu. Diari boleh dikatakan antara hadiah hari lahir yang paling mahal tapi berguna untuk diberikan kepada kawan-kawan. Ada bermacam-macam warna dan corak yang boleh dipilih. Ada yang siap berkunci lagi. Mungkin anda juga boleh jadikannya sebagai hadiah hari lahir rakan anda yang lahir pada hujung tahun.


 5.      Hiasan.

Kalau beli diari tapi langsung tak pernah digunakan, inilah jalan yang terakhir iaitu menjadikannya sebagai hiasan di dalam almari di rumah anda. Tetapi, mungkin anda patut jadikannya sebagai buku nota atau jualkannya terus kepada kilang kitar semula.

Jika anda mempunyai idea yang lebih bernas lagi berguna, anda boleh kongsikan juga bersama saya.

Selamat malam dan selamat hari baru 2012. \(^_^/
(Tahun baru adalah perayaan Masihi) ;-)

0 comments: